Geluidsoverlast in de klas
"IDEWE voerde de geluidsstudie uit bij acht scholen in Vlaams-Brabant. “In de kleuterklassen schommelde het gemiddelde geluidsniveau tussen de 71 en 79 dB(a), net onder de schadelijke drempel van 85 dB(a)”, aldus professor lode Godderis (K.U.Leuven), die het onderzoek cordineerde. “Vooral wanneer kleuters heel enthousiast spelen, ruzie maken of huilen, gaat het geluid de hoogte in. Op de speelplaats meten we bijna voortdurend 90 tot 95 db(a). Dat is ongeveer even luid als een elektrische drilboor. Voor leraren lichamelijke opvoeding is de geluidsoverlast nog groter omdat zij lesgeven in grote kale ruimtes met veel achtergrondlawaai. Daardoor galmt het geluid veel meer na en moet de leraar steeds luider gaan schreeuwen om zich tussen het gejoel verstaanbaar te maken. 40 tot 60 procent van de leraren krijgt dan ook last met zijn stem. Ze zijn ook twee keer zoveel afwezig vanwege stemproblemen in vergelijking met andere professionele beroepssprekers.”
Godderis onderzocht ook de impact van al dat lawaai op het gehoor van 37 kleuteronderwijzers en sportleraren. “Meer dan 40 procent onder hen gaf aan soms tot vaak het gevoel te hebben niet goed te horen of moeite te hebben gesprekken te volgen in rumoer. Desondanks lag hun gehoor allemaal binnen de normale grenzen, wat te verwachten was gezien meer dan de helft van de deelnemers jonger was dan 35 jaar en het beroep minder dan 10 jaar uitoefent. Gehoorschade door lawaai treedt immers pas op na een langere periode. In tegenstelling tot arbeiders kunnen leraren echter niet met gehoorbeschermers op komen werken, hoewel ze vaak aan dezelfde geluidsniveaus worden blootgesteld.”
Bron: artikel 'Vechten tegen Decibels', onderwijs tijdschrift 'Klasse' / artikel verschenen op 01/11/2011
Gehoorschade komt tegenwoordig heel vaak aan bod in de media. Arbeiders, leerkrachten en jongeren beginnen stilaan te beseffen hoe 'luid' alles tegenwoordig is. Toch staan arbeiders, leerkrachten en jongeren nog niet genoeg stil met de gevaren van geluidsoverlast.
Er zijn tegenwoordig verschillende campagnes opgericht die geluidsoverlast en gehoorschade willen tegen gaan maar deze campagnes richten zich voornamelijk op jongeren (gratis oordopjes uitdelen op evenementen, ..). Er zijn heel weinig campagnes die zich echt richten tot kinderen van het kleuter - en lager onderwijs. Het is nochtans heel belangrijk dat kinderen zich ook bewust worden van het probleem 'geluidsoverlast'.
Het gaat niet alleen om de oren van de kinderen of jongeren maar ook van de leerkracht zelf. Het is vaak zo dat leerkrachten hoofdpijn, stemproblemen, .. ervaren. Leerkrachten worden vaak geconfronteerd met hoge geluidsniveaus. De leerkracht moet ook vaak roepen om boven het geluidsniveau van de kinderen te komen.
Het is dus hoog tijd dat zowel de leerkracht als de kinderen bewust worden van wat geluidsoverlast kan veroorzaken. Het probleem 'geluidsoverlast' kan opgelost worden maar dit kan alleen door te werken aan de hand van een bewustwordingsproces.
Abonneren op:
Posts (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten