dinsdag 20 augustus 2013

Verhalenbundel 'Fien en Tim'



We hebben een verhalenbundel 'Fien en Tim' geschreven en getekend voor 'preventie voor geluidsoverlast'. In dit verhaal kan de kleuterleid(st)er aan de kleuters duidelijk maken wat de gevolgen van geluidsoverlast zijn.
De verhalenbundel bestaat momenteel uit vijf themaverhalen:
  • 'Mijn oren doen pijn'
  • 'Fien en Tim in het verkeer'
  • 'Fien en Tim gaan zwemmen'
  • 'Fien en Tim gaan naar de dierentuin'
  • 'Fien en Tim gaan naar de carnavalstoet
Deze verhalen kan u hieronder vinden en kan u gratis downloaden om te gebruiken in de eigen klaspraktijk.

De kleuterleid(st)er moet eerst het themaverhaal 'Mijn oren doen pijn' voorlezen, omdat het themaverhaal zich afspeelt in de kleuterklas. Het themaverhaal 'Mijn oren doen pijn' stelt ook de personages en het karakter van de personages voor. Nadien kan de kleuterleid(st)er zelf de volgorde van de themaverhalen kiezen.


ACTIVITEITENFICHE:



Naam
 
Verhalenbundel: ‘Fien en Tim’
Hoofddoel
-      Zich inleven in andere personen en zijn eigen handelingen daaraan aan te passen.
-      Zijn eigen meningen/ervaringen uiten op een beleefde manier.

Doelstelling(en)


G.O:
Muzische vorming: Muziek: 3. Muziek beluisteren: 3.1.1 De kleuters kunnen aandachtig luisteren en zo verschillende geluiden waarnemen, benoemen en erover praten.

Nederlands: 4. Luisterhouding: 4.1 De kleuters kunnen zich op geluiden en stemmen concentreren.

Nederlands: Luisteren: 2. Begrijpend en interpreterend en kritisch luisteren: 2.2. Begrijpend en interpreterend
luisteren naar taal: 2.2.4 De kleuters kunnen een mondelinge, voor hen bestemde boodschap, ondersteund door beeld en/of geluid, begrijpen.

OVSG:
Nederlands: Luisteren: NL-LUI-BV-B02.03: De leerlingen kunnen geluiden onderscheiden volgens hun sterkte, hoogte, timbre, duur.

Nederlands: Luisteren: NL-LUI-DV-D03.04.03: De leerlingen kunnen in een beluisterd verhaal of hoorspel de inleiding, de kern en het slot bondig vertellen indien het verhaal op hun niveau is verteld of voorgelezen.

Leeftijd

0-1 K
Materiaal

-         prenten van de verhalen ‘Fien en Tim’ (om het figurentheater voor te bereiden.
-         handpoppen: Fien, Tim en kleuterleid(st)er Leen (zie activiteitfiche ‘handpoppen’)
-         extra concreet materiaal (tafels, stoeltjes, prenten,..)

Plaats

De kring, een zaal, de speelplaats

Inhoud



Instap:
- Fien en Tim kondigen het figurentheater aan.
- Fien en Tim nemen de kleuters mee naar de plaats waar het       figurentheater plaats vindt.

Kern:
De kleuterleid(st)er speelt het verhaal aan de hand van de handpoppen. De kleuterleid(st)er doet dit met de nodige lichaamstaal, expressie en mimiek.

Slot:
- Afsluiting door Fien en Tim.
- Korte evaluatie
- Geluiden uit het verhaal nabootsen.
- …

Bronnen

zie bibliografie bachelorproef

Varianten

-        Men kan de geluiden uit het verhaal zelf nabootsen of eens met een CD werken met de geluiden erop.
(geluiden kan men hier vinden:
http://www.findsounds.com/ISAPI/search.dll)

-         Kleuters spelen het verhaal na tijdens hoekenwerk met de poppen.

Aandachtspunten

-         Zorg ervoor dat het figurentheater zo concreet mogelijk is zodat ook de allerjongsten het begrijpen. Men kan eventueel zinnen ook aanpassen.

-         Hou er rekening mee dat de geluiden goed van elkaar moeten onderscheiden worden, denk dus vooraf na over hoe je de geluiden gaat overbrengen aan de kleuters. (via nabootsing met de stem of met geluiden op een CD)



ACTIVITEITENFICHE:




Naam
 
Verhalenbundel ‘Fien en Tim’
Hoofddoel
-      Zich inleven in andere personen en zijn eigen handelingen daaraan aan te passen.
-      Zijn eigen meningen/ervaringen uiten op een beleefde manier.

Doelstelling(en)


G.O:
Muzische vorming: Muziek: 3. Muziek beluisteren: 3.1.1 De kleuters kunnen aandachtig luisteren en zo verschillende geluiden waarnemen, benoemen en erover praten.

Nederlands: 4. Luisterhouding: 4.1 De kleuters kunnen zich op geluiden en stemmen concentreren.

Nederlands: Luisteren: 2. Begrijpend, interpreterend en kritisch luisteren naar taal: 2.2 Begrijpend en interpreterend luisteren naar taal : 2.2.5 De kleuters kunnen een beluisterd verhaal, bestemd voor hun leeftijdsgroep, begrijpen.

OVSG:
Nederlands: Luisteren: NL-LUI-BV-B02.03: De leerlingen kunnen geluiden onderscheiden volgens hun sterkte, hoogte, timbre, duur.

Nederlands: Luisteren: NL-LUI-DV-D03.04.03: De leerlingen kunnen in een beluisterd verhaal of hoorspel de inleiding, de kern en het slot bondig vertellen indien het verhaal op hun niveau is verteld of voorgelezen.

Leeftijd

2-3 K
Materiaal

-         prenten verhalenbundel ‘Fien en Tim’
-         handpoppen: Fien, Tim en kleuterleid(st)er Leen

Plaats

De kring, een zaal, de speelplaats
Inhoud



Instap:
- Fien en Tim kondigen het verhaal aan.
- Verstoppen van de prenten in de kleuterklas.
- …

Kern:
De kleuterleid(st)er vertelt het verhaal met de nodige lichaamstaal, expressie en mimiek.
De kleuterleid(st)er kiest zelf hoe hij / zij de prenten gebruikt bij het voorlezen.

Slot:
- Afsluiting door Fien en Tim.
- Evaluatie met of zonder prenten.
- Kringgesprek rond lawaai / geluid.
- Geluiden uit het verhaal nabootsen.

Bronnen

zie bibliografie bachelorproef

Varianten

-         Men kan de geluiden uit het verhaal zelf nabootsen of eens met een CD werken met de geluiden erop.
(geluiden kan men hier vinden:
http://www.findsounds.com/ISAPI/search.dll)

-         Zelf nog geluiden binnen het thema met de kleuters zoeken.

Aandachtspunten

/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten