Verhalenbundel 'Fien en Tim'
We
hebben een verhalenbundel 'Fien en Tim' geschreven en getekend voor
'preventie voor geluidsoverlast'. In dit verhaal kan de kleuterleid(st)er aan de kleuters duidelijk maken wat de gevolgen van geluidsoverlast zijn.
De
verhalenbundel bestaat momenteel uit vijf themaverhalen:
- 'Mijn oren doen pijn'
- 'Fien en Tim in het verkeer'
- 'Fien en Tim gaan zwemmen'
- 'Fien en Tim gaan naar de dierentuin'
- 'Fien en Tim gaan naar de carnavalstoet
Deze verhalen kan u hieronder vinden en kan u gratis downloaden om te gebruiken in de eigen klaspraktijk.
De
kleuterleid(st)er moet eerst het themaverhaal 'Mijn oren doen pijn'
voorlezen, omdat het themaverhaal zich afspeelt in de kleuterklas.
Het themaverhaal 'Mijn oren doen pijn' stelt ook de personages en het
karakter van de personages voor. Nadien kan de kleuterleid(st)er zelf
de volgorde van de themaverhalen kiezen.
ACTIVITEITENFICHE:
Naam
|
Verhalenbundel: ‘Fien en Tim’
|
Hoofddoel
|
-
Zich inleven in andere personen
en zijn eigen handelingen daaraan aan te passen.
-
Zijn eigen meningen/ervaringen
uiten op een beleefde manier.
|
Doelstelling(en)
|
G.O:
Muzische vorming: Muziek: 3. Muziek beluisteren:
3.1.1 De kleuters kunnen aandachtig luisteren en zo
verschillende geluiden waarnemen, benoemen en erover praten.
Nederlands: 4. Luisterhouding: 4.1 De kleuters
kunnen zich op geluiden en stemmen concentreren.
Nederlands: Luisteren: 2. Begrijpend en
interpreterend en kritisch luisteren: 2.2. Begrijpend en interpreterend
luisteren naar taal: 2.2.4 De kleuters kunnen een
mondelinge, voor hen bestemde boodschap, ondersteund door beeld en/of geluid,
begrijpen.
OVSG:
Nederlands: Luisteren: NL-LUI-BV-B02.03: De
leerlingen kunnen geluiden onderscheiden volgens hun sterkte, hoogte, timbre,
duur.
Nederlands: Luisteren: NL-LUI-DV-D03.04.03: De
leerlingen kunnen in een beluisterd verhaal of hoorspel de inleiding, de kern
en het slot bondig vertellen indien het verhaal op hun niveau is verteld of
voorgelezen.
|
Leeftijd
|
0-1 K
|
Materiaal
|
-
prenten van de verhalen ‘Fien
en Tim’ (om het figurentheater voor te bereiden.
-
handpoppen: Fien, Tim en kleuterleid(st)er
Leen (zie activiteitfiche ‘handpoppen’)
-
extra concreet materiaal
(tafels, stoeltjes, prenten,..)
|
Plaats
|
De kring, een zaal, de speelplaats
|
Inhoud
|
Instap:
- Fien en Tim kondigen het figurentheater aan.
- Fien en Tim nemen de kleuters mee naar de plaats waar het figurentheater plaats vindt.
Kern:
De kleuterleid(st)er speelt het verhaal aan de hand van de handpoppen. De kleuterleid(st)er doet dit met de nodige lichaamstaal, expressie en mimiek.
Slot:
- Afsluiting door Fien en Tim. - Korte evaluatie - Geluiden uit het verhaal nabootsen. - … |
Bronnen
|
zie bibliografie bachelorproef
|
Varianten
|
- Men kan de geluiden uit het
verhaal zelf nabootsen of eens met een CD werken met de geluiden erop.
(geluiden kan men hier vinden: http://www.findsounds.com/ISAPI/search.dll)
-
Kleuters spelen het verhaal na
tijdens hoekenwerk met de poppen.
|
Aandachtspunten
|
-
Zorg ervoor dat het
figurentheater zo concreet mogelijk is zodat ook de allerjongsten het
begrijpen. Men kan eventueel zinnen ook aanpassen.
-
Hou er rekening mee dat de
geluiden goed van elkaar moeten onderscheiden worden, denk dus vooraf na over
hoe je de geluiden gaat overbrengen aan de kleuters. (via nabootsing met de
stem of met geluiden op een CD)
|
ACTIVITEITENFICHE:
Naam
|
Verhalenbundel ‘Fien en Tim’
|
Hoofddoel
|
-
Zich inleven in andere personen
en zijn eigen handelingen daaraan aan te passen.
-
Zijn eigen meningen/ervaringen
uiten op een beleefde manier.
|
Doelstelling(en)
|
G.O:
Muzische vorming: Muziek: 3. Muziek beluisteren:
3.1.1 De kleuters kunnen aandachtig luisteren en zo
verschillende geluiden waarnemen, benoemen en erover praten.
Nederlands: 4. Luisterhouding: 4.1 De kleuters
kunnen zich op geluiden en stemmen concentreren.
Nederlands: Luisteren: 2. Begrijpend,
interpreterend en kritisch luisteren naar taal: 2.2 Begrijpend en interpreterend luisteren naar taal : 2.2.5 De
kleuters kunnen een beluisterd
verhaal, bestemd voor hun leeftijdsgroep, begrijpen.
OVSG:
Nederlands: Luisteren: NL-LUI-BV-B02.03: De
leerlingen kunnen geluiden onderscheiden volgens hun sterkte, hoogte, timbre,
duur.
Nederlands: Luisteren: NL-LUI-DV-D03.04.03: De
leerlingen kunnen in een beluisterd verhaal of hoorspel de inleiding, de kern
en het slot bondig vertellen indien het verhaal op hun niveau is verteld of
voorgelezen.
|
Leeftijd
|
2-3 K
|
Materiaal
|
-
prenten verhalenbundel ‘Fien en
Tim’
-
handpoppen: Fien, Tim en kleuterleid(st)er
Leen
|
Plaats
|
De kring, een zaal, de speelplaats
|
Inhoud
|
Instap:
- Fien en Tim kondigen het verhaal aan.
- Verstoppen van de prenten in de kleuterklas. - …
Kern:
De kleuterleid(st)er vertelt het verhaal met de nodige lichaamstaal, expressie en mimiek. De kleuterleid(st)er kiest zelf hoe hij / zij de prenten gebruikt bij het voorlezen.
Slot:
- Afsluiting door Fien en Tim.
- Evaluatie met of zonder prenten. - Kringgesprek rond lawaai / geluid. - Geluiden uit het verhaal nabootsen. |
Bronnen
|
zie bibliografie bachelorproef
|
Varianten
|
-
Men kan de geluiden uit het verhaal
zelf nabootsen of eens met een CD werken met de geluiden erop.
(geluiden kan men hier vinden: http://www.findsounds.com/ISAPI/search.dll)
-
Zelf nog geluiden binnen het
thema met de kleuters zoeken.
|
Aandachtspunten
|
/
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten