Fien is een meisje die niet kan omgaan met luide geluiden. Wanneer Fien een luid geluid hoort doen haar oren heel veel pijn. Wanneer haar oren heel veel pijn doen, kan Fien haar oren van haar hoofd nemen. Vanaf dat moment kan Fien geen zachte geluiden of geen luide geluiden meer horen. Fien wil op deze manier de gevolgen van geluidsoverlast duidelijk maken aan de kleuters.
Daarnaast hebben we ook een vriendje voor Fien bedacht, deze heet 'Tim'. Om alles duidelijk te kunnen maken hebben we ook nog gekozen om een juf te betrekken bij 'preventie voor geluidsoverlast', de juf heet 'juf Leen'.
Twee klaspoppen (lappenpoppen) en drie handpoppen
We hebben van de figuren 'Fien' en 'Tim' een lappenpop / klaspop gemaakt. Deze kan je voor allerlei doelen in de klas gebruiken. Hieronder kan je een activiteitenfiche vinden hoe je een lappenpop / klaspop kan gebruiken in de klaspraktijk in verband met 'preventie voor geluidsoverlast'.
We hebben er ook voor gekozen om drie handpoppen te maken: 'Fien', 'Tim' en 'juf Leen'. Dit omdat een handpop heel makkelijk is voor de kleuterleid(st)er om te gebruiken in de klas (bijvoorbeeld: figurentheater, spelletjes, ..).
Wat is een handpop?
Activiteitenfiches
We hebben ervoor gekozen om het bovenstaande in een activiteitenfiche te zetten om duidelijk te maken welke doelen hier mee verbonden zijn, hoe je de poppen kan gebruiken in de klas, ... Dit is ook handig om meteen te gebruiken in de klaspraktijk
Hieronder kan u nalezen hoe u klaspop (lappenpop) of handpop zelf kan maken. Wij hebben dit aan de hand van 'Fien', 'Tim' en 'juf Leen' gedaan maar u kan dit ook perfect als basis gebruiken om zelf een klaspop (lappenpop) of handpop te maken naargelang je eigen creativiteit.
Daarnaast hebben we ook een vriendje voor Fien bedacht, deze heet 'Tim'. Om alles duidelijk te kunnen maken hebben we ook nog gekozen om een juf te betrekken bij 'preventie voor geluidsoverlast', de juf heet 'juf Leen'.
Twee klaspoppen (lappenpoppen) en drie handpoppen
We hebben van de figuren 'Fien' en 'Tim' een lappenpop / klaspop gemaakt. Deze kan je voor allerlei doelen in de klas gebruiken. Hieronder kan je een activiteitenfiche vinden hoe je een lappenpop / klaspop kan gebruiken in de klaspraktijk in verband met 'preventie voor geluidsoverlast'.
We hebben er ook voor gekozen om drie handpoppen te maken: 'Fien', 'Tim' en 'juf Leen'. Dit omdat een handpop heel makkelijk is voor de kleuterleid(st)er om te gebruiken in de klas (bijvoorbeeld: figurentheater, spelletjes, ..).
Wat is een klaspop?
Een klaspop is een lappenpop. De klaspop speelt samen met de kleuterleid(st)er een belangrijke rol in het klasgebeuren.
Voor de kleuters is de klaspop 'een echt vriendje', omdat:
- De klaspop dezelfde avonturen als de kleuters beleeft. Voorbeeld: de kleuters gaan samen met de klaspop naar de dierentuin.
- De klaspop dezelfde problemen als de kleuters ervaart. Voorbeeld: de klaspop kan de knopen van zijn jas niet toedoen. De jongste kleuters hebben ook vaak problemen met het openen en sluiten van hun jas.
- De klaspop dezelfde gevoelens als de kleuters ervaart. Voorbeeld: de klaspop is verdrietig, omdat hij op zijn knie gevallen is. De jongste kleuters vallen ook vaak op de speelplaats.
- .....
Het doel van de klaspop is de kleuters duidelijk maken wat de gevolgen van geluidsoverlast zijn. De klaspop laat de kleuters op hun niveau inzien wat de gevaren van geluidsoverlast kunnen zijn. De kleuterleid(st)er gebruikt de klaspop om de gevolgen van geluidsoverlast aan de kleuters duidelijk te maken, omdat de kleuters de mening, de gevoelens,... van de klaspop veel belangrijker gaan vinden dan die van de leerkracht.
Wanneer er te teveel lawaai in de kleuterklas aanwezig is, neemt de kleuterleid(st)er de klaspop. De kleuterleid(st)er laat de klaspop het probleem van geluidsoverlast op een speelse manier vertellen.
Voorbeeld: De klaspop vertelt aan de kleuters dat zijn oren heel veel pijn doen, wanneer de kleuters heel hard roepen, stampen met hun voeten,... De leerkracht laat de klaspop op een heel triestige manier zijn verhaal vertellen, zodat het voor de kleuters duidelijk wordt dat de klaspop heel erg verdrietig is.
Afhankelijk van het niveau en de leeftijd van de kleuters kan de klaspop het kringgesprek uitbreiden. Voorbeeld: De klaspop kan samen met de kleuters naar preventieve oplossingen voor geluidsoverlast in de kleuterklas zoeken.
Wat is een handpop?
Een handpop is een figuur of een pop waar vanonder een opening is. De kleuterleid(st)er kan zijn/haar hand in de opening van de figuur of de pop stoppen, zodat hij/zij de handpop kan laten bewegen, praten,...
De handpop en de klaspop hebben vaak dezelfde doelen.
Activiteitenfiches
We hebben ervoor gekozen om het bovenstaande in een activiteitenfiche te zetten om duidelijk te maken welke doelen hier mee verbonden zijn, hoe je de poppen kan gebruiken in de klas, ... Dit is ook handig om meteen te gebruiken in de klaspraktijk
LESFICHE
Naam
|
Kleuterklaspop / lappenpop
|
Hoofddoel
|
- Zich inleven in andere personen en zijn eigen handelingen daaraan aan te
passen.
- Het gevolg van zijn eigen stemvolume en handelingen inzien.
|
Doelstelling(en)
|
G.O:
Muzische vorming: 4. Drama: Verbale communicatie:
4.3. Mening uiten: 4.3.1 De kleuters kunnen eigen belevenissen, ervaringen,
gedachten, gevoelens, handelingen verwoorden.
OVSG:
Muzische vorming: Drama: DS MV-DRA-SB-2.11 De kleuters
kunnen zich inleven in wat anderen meemaken en de eigen gevoelens daarover op
een authentieke wijze uitdrukken.
|
Leeftijd
|
0K – 1K – 2K – 3K
|
Materiaal
|
-
Willekeurige kleuterklaspop die
reeds aanwezig is in de kleuterklas.
of
-
Poppen ‘Fien en Tim’ (patronen
om deze poppen te maken vind u op de volgende pagina)
|
Plaats
|
De kleuterklas, een zaal, buiten, ..
|
Inhoud
|
Instap:
- De kleuterklaspop verstopt zich ineens.
- De kleuterklaspop roept de naam van de
kleuterleid(st)er.
- De kleuterklaspop vraagt de kleuters om even te
luisteren naar hem / haar.
Kern:
De kleuterleid(ster) vraagt aan de pop wat er aan
de hand is. De handpop maakt duidelijk aan de kleuters dat hij / zij het niet
leuk vind dat er zoveel lawaai is. Bij de oudste kleuters kan men vragen om
zelf na te denken hoe ze dit kunnen oplossen. Bij de jongste kleuters zal
vooral de kleuterleid(st)er dit moeten aangeven.
De kleuterklaspop gaat weg, tot zolang de kleuters
lawaai blijven maken.
Slot:
- De kleuterklaspop komt terug wanneer het rustig
is.
- De kleuterklaspop komt niet terug omdat de
kleuters blijven lawaai maken.
- De kleuterleid(st)er vertelt dat ze blij / niet
blij is omdat de handpop terug / niet terug in de kleuterklas is. Er kan ook
verteld worden dat de kleuterleid(st)er het ook veel leuker vindt wanneer er
niet zo veel lawaai is omdat zij / hij anders pijn aan haar oren heeft.
|
Bronnen
|
Eigen ervaringen tijdens de stageperiodes.
|
Varianten
|
-
Afhankelijk van het niveau en
de leeftijd van de kleuters kan de kleuterklaspop het kringgesprek
uitbreiden. Voorbeeld: De kleuterklaspop
kan samen met de kleuters naar preventieve benaderingen tegen geluidsoverlast
in de kleuterkleuterklas zoeken.
|
Aandachtspunten
|
-
Het is heel belangrijk dat de
kleuterleid(st)er de kleuterklaspop laat vertellen waarom hij lawaai niet
leuk vindt, hoe hij zich voelt bij het feit dat de kleuters blijven lawaai
maken.
-
Het is belangrijk dat de
kleuterleid(st)er de kleuterklaspop niet laat terugkomen wanneer de kleuters lawaai
blijven maken. De pop kan zeker meerdere dagen uit de kleuterklas gehaald
worden.
-
De kleuterleid(st)er laat de kleuterklaspop
het probleem van geluidsoverlast op een speelse manier vertellen.
|
LESFICHE
Naam
|
Handpop
|
Hoofddoel
|
- Zich inleven in andere personen en zijn eigen handelingen daaraan aan te
passen.
- Het gevolg van zijn eigen stemvolume en handelingen inzien.
|
Doelstelling(en)
|
G.O:
Muzische vorming: 4. Drama: Verbale communicatie:
4.3. Mening uiten: 4.3.1 De kleuters kunnen eigen belevenissen, ervaringen,
gedachten, gevoelens, handelingen verwoorden.
OVSG:
Muzische vorming: Drama: DS MV-DRA-SB-2.11 De kleuters
kunnen zich inleven in wat anderen meemaken en de eigen gevoelens daarover op
een authentieke wijze uitdrukken.
|
Leeftijd
|
0K – 1K – 2K – 3K
|
Materiaal
|
-
Willekeurige handpop die reeds
aanwezig is in de kleuterklas. Een handpop is een pop waar de
kleuterleid(st)er zijn / haar handen in stopt.
of
-
Poppen ‘Fien en Tim’ (patronen
om deze poppen te maken vind u op de volgende pagina)
|
Plaats
|
De kleuterklas, een zaal, buiten, ..
|
Inhoud
|
Instap:
- De kleuterklaspop verstopt zich ineens.
- De kleuterklaspop roept de naam van de
kleuterleid(st)er.
- De kleuterklaspop vraagt de kleuters om even te
luisteren naar hem / haar.
Kern:
De kleuterleid(ster) vraagt aan de pop wat er aan
de hand is. De handpop maakt duidelijk aan de kleuters dat hij / zij het niet
leuk vindt dat er zoveel lawaai is. Bij de oudste kleuters kan men vragen om
zelf na te denken hoe ze dit kunnen oplossen. Bij de jongste kleuters zal
vooral de kleuterleid(st)er dit moeten aangeven.
De kleuterklaspop gaat weg, tot zolang de kleuters
lawaai blijven maken.
Slot:
- De kleuterklaspop komt terug wanneer het rustig
is.
- De kleuterklaspop komt niet terug omdat de
kleuters blijven lawaai maken.
- De kleuterleid(st)er vertelt dat ze blij / niet
blij is omdat de handpop terug / niet terug in de kleuterklas is. Er kan ook
verteld worden dat de kleuterleid(st)er het ook veel leuker vindt wanneer er
niet zo veel lawaai is omdat ze / hij anders pijn aan haar oren heeft.
|
Bronnen
|
Eigen ervaringen tijdens de stageperiodes.
|
Varianten
|
/
|
Aandachtspunten
|
-
Het is heel belangrijk dat de
kleuterleid(st)er de kleuterklaspop laat vertellen waarom hij lawaai niet
leuk vindt, hoe hij zich voelt bij het feit dat de kleuters blijven lawaai
maken.
-
Het is belangrijk dat de
kleuterleid(st)er de kleuterklaspop niet laat terugkomen wanneer de kleuters lawaai
blijven maken. De pop kan zeker meerdere dagen uit de kleuterklas gehaald
worden.
-
Je gebruikt het best een
handpop bij figurentheater aangezien de kleuterleid(st)er de pop dan
makkelijker kan laten bewegen.
|
Hieronder kan u nalezen hoe u klaspop (lappenpop) of handpop zelf kan maken. Wij hebben dit aan de hand van 'Fien', 'Tim' en 'juf Leen' gedaan maar u kan dit ook perfect als basis gebruiken om zelf een klaspop (lappenpop) of handpop te maken naargelang je eigen creativiteit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten