woensdag 21 augustus 2013

'Fien, Tim en juf Leen'

We hebben ervoor gekozen om met een centraal figuur te werken doorheen ons eindwerk. We hebben ervoor gekozen om met een meisje te werken die 'Fien' heet.

Fien is een meisje die niet kan omgaan met luide geluiden. Wanneer Fien een luid geluid hoort doen haar oren heel veel pijn. Wanneer haar oren heel veel pijn doen, kan Fien haar oren van haar hoofd nemen. Vanaf dat moment kan Fien geen zachte geluiden of geen luide geluiden meer horen. Fien wil op deze manier de gevolgen van geluidsoverlast duidelijk maken aan de kleuters.

Daarnaast hebben we ook een vriendje voor Fien bedacht, deze heet 'Tim'. Om alles duidelijk te kunnen maken hebben we ook nog gekozen om een juf te betrekken bij 'preventie voor geluidsoverlast', de juf heet 'juf Leen'.

Twee klaspoppen (lappenpoppen) en drie handpoppen
We hebben van de figuren 'Fien' en 'Tim' een lappenpop / klaspop gemaakt. Deze kan je voor allerlei doelen in de klas gebruiken. Hieronder kan je een activiteitenfiche vinden hoe je een lappenpop / klaspop kan gebruiken in de klaspraktijk in verband met 'preventie voor geluidsoverlast'.

We hebben er ook voor gekozen om drie handpoppen te maken: 'Fien', 'Tim' en 'juf Leen'. Dit omdat een handpop heel makkelijk is voor de kleuterleid(st)er om te gebruiken in de klas (bijvoorbeeld: figurentheater, spelletjes, ..).

Wat is een klaspop?
Een klaspop is een lappenpop. De klaspop speelt samen met de kleuterleid(st)er een belangrijke rol in het klasgebeuren.

Voor de kleuters is de klaspop 'een echt vriendje', omdat: 
  • De klaspop dezelfde avonturen als de kleuters beleeft. Voorbeeld: de kleuters gaan samen met de klaspop naar de dierentuin.
  • De klaspop dezelfde problemen als de kleuters ervaart. Voorbeeld: de klaspop kan de knopen van zijn jas niet toedoen. De jongste kleuters hebben ook vaak problemen met het openen en sluiten van hun jas.
  • De klaspop dezelfde gevoelens als de kleuters ervaart. Voorbeeld: de klaspop is verdrietig, omdat hij op zijn knie gevallen is. De jongste kleuters vallen ook vaak op de speelplaats.
  • .....

Het doel van de klaspop is de kleuters duidelijk maken wat de gevolgen van geluidsoverlast zijn. De klaspop laat de kleuters op hun niveau inzien wat de gevaren van geluidsoverlast kunnen zijn. De kleuterleid(st)er gebruikt de klaspop om de gevolgen van geluidsoverlast aan de kleuters duidelijk te maken, omdat de kleuters de mening, de gevoelens,... van de klaspop veel belangrijker gaan vinden dan die van de leerkracht. 
Wanneer er te teveel lawaai in de kleuterklas aanwezig is, neemt de kleuterleid(st)er de klaspop. De kleuterleid(st)er laat de klaspop het probleem van geluidsoverlast op een speelse manier vertellen.

Voorbeeld: De klaspop vertelt aan de kleuters dat zijn oren heel veel pijn doen, wanneer de kleuters heel hard roepen, stampen met hun voeten,... De leerkracht laat de klaspop op een heel triestige manier zijn verhaal vertellen, zodat het voor de kleuters duidelijk wordt dat de klaspop heel erg verdrietig is.

Afhankelijk van het niveau en de leeftijd van de kleuters kan de klaspop het kringgesprek uitbreiden. Voorbeeld: De klaspop kan samen met de kleuters naar preventieve oplossingen voor geluidsoverlast in de kleuterklas zoeken. 

Wat is een handpop?
 Een handpop is een figuur of een pop waar vanonder een opening is. De kleuterleid(st)er kan zijn/haar hand in de opening van de figuur of de pop stoppen, zodat hij/zij de handpop kan laten bewegen, praten,...

De handpop en de klaspop hebben vaak dezelfde doelen.

Activiteitenfiches
We hebben ervoor gekozen om het bovenstaande in een activiteitenfiche te zetten om duidelijk te maken welke doelen hier mee verbonden zijn, hoe je de poppen kan gebruiken in de klas, ... Dit is ook handig om meteen te gebruiken in de klaspraktijk

LESFICHE



Naam
 
Kleuterklaspop / lappenpop
Hoofddoel

-      Zich inleven in andere personen en zijn eigen handelingen daaraan aan te passen.
-      Het gevolg van zijn eigen stemvolume en handelingen inzien.

Doelstelling(en)

G.O:
Muzische vorming: 4. Drama: Verbale communicatie: 4.3. Mening uiten: 4.3.1 De kleuters kunnen eigen belevenissen, ervaringen, gedachten, gevoelens, handelingen verwoorden.

OVSG:
Muzische vorming: Drama: DS MV-DRA-SB-2.11 De kleuters kunnen zich inleven in wat anderen meemaken en de eigen gevoelens daarover op een authentieke wijze uitdrukken.

Leeftijd

0K – 1K – 2K – 3K
Materiaal

-         Willekeurige kleuterklaspop die reeds aanwezig is in de kleuterklas.

of

-         Poppen ‘Fien en Tim’ (patronen om deze poppen te maken vind u op de volgende pagina)

Plaats

De kleuterklas, een zaal, buiten, ..
Inhoud



Instap:
- De kleuterklaspop verstopt zich ineens.
- De kleuterklaspop roept de naam van de kleuterleid(st)er.
- De kleuterklaspop vraagt de kleuters om even te luisteren naar hem / haar.

Kern:
De kleuterleid(ster) vraagt aan de pop wat er aan de hand is. De handpop maakt duidelijk aan de kleuters dat hij / zij het niet leuk vind dat er zoveel lawaai is. Bij de oudste kleuters kan men vragen om zelf na te denken hoe ze dit kunnen oplossen. Bij de jongste kleuters zal vooral de kleuterleid(st)er dit moeten aangeven.

De kleuterklaspop gaat weg, tot zolang de kleuters lawaai blijven maken.

 Slot:
- De kleuterklaspop komt terug wanneer het rustig is.
- De kleuterklaspop komt niet terug omdat de kleuters blijven lawaai maken.
- De kleuterleid(st)er vertelt dat ze blij / niet blij is omdat de handpop terug / niet terug in de kleuterklas is. Er kan ook verteld worden dat de kleuterleid(st)er het ook veel leuker vindt wanneer er niet zo veel lawaai is omdat zij / hij anders pijn aan haar oren heeft.

Bronnen

Eigen ervaringen tijdens de stageperiodes.

Varianten

-         Afhankelijk van het niveau en de leeftijd van de kleuters kan de kleuterklaspop het kringgesprek uitbreiden. Voorbeeld:  De kleuterklaspop kan samen met de kleuters naar preventieve benaderingen tegen geluidsoverlast in de kleuterkleuterklas zoeken. 

Aandachtspunten


-         Het is heel belangrijk dat de kleuterleid(st)er de kleuterklaspop laat vertellen waarom hij lawaai niet leuk vindt, hoe hij zich voelt bij het feit dat de kleuters blijven lawaai maken.

-         Het is belangrijk dat de kleuterleid(st)er de kleuterklaspop niet laat terugkomen wanneer de kleuters lawaai blijven maken. De pop kan zeker meerdere dagen uit de kleuterklas gehaald worden.

-         De kleuterleid(st)er laat de kleuterklaspop het probleem van geluidsoverlast op een speelse manier vertellen.

LESFICHE


Naam
 
Handpop
Hoofddoel

-      Zich inleven in andere personen en zijn eigen handelingen daaraan aan te passen.
-      Het gevolg van zijn eigen stemvolume en handelingen inzien.

Doelstelling(en)

G.O:
Muzische vorming: 4. Drama: Verbale communicatie: 4.3. Mening uiten: 4.3.1 De kleuters kunnen eigen belevenissen, ervaringen, gedachten, gevoelens, handelingen verwoorden.

OVSG:
Muzische vorming: Drama: DS MV-DRA-SB-2.11 De kleuters kunnen zich inleven in wat anderen meemaken en de eigen gevoelens daarover op een authentieke wijze uitdrukken.

Leeftijd

0K – 1K – 2K – 3K
Materiaal

-         Willekeurige handpop die reeds aanwezig is in de kleuterklas. Een handpop is een pop waar de kleuterleid(st)er zijn / haar handen in stopt.

of

-         Poppen ‘Fien en Tim’ (patronen om deze poppen te maken vind u op de volgende pagina)
Plaats

De kleuterklas, een zaal, buiten, ..
Inhoud



Instap:
- De kleuterklaspop verstopt zich ineens.
- De kleuterklaspop roept de naam van de kleuterleid(st)er.
- De kleuterklaspop vraagt de kleuters om even te luisteren naar hem / haar.

Kern:
De kleuterleid(ster) vraagt aan de pop wat er aan de hand is. De handpop maakt duidelijk aan de kleuters dat hij / zij het niet leuk vindt dat er zoveel lawaai is. Bij de oudste kleuters kan men vragen om zelf na te denken hoe ze dit kunnen oplossen. Bij de jongste kleuters zal vooral de kleuterleid(st)er dit moeten aangeven.

De kleuterklaspop gaat weg, tot zolang de kleuters lawaai blijven maken.

 Slot:
- De kleuterklaspop komt terug wanneer het rustig is.
- De kleuterklaspop komt niet terug omdat de kleuters blijven lawaai maken.
- De kleuterleid(st)er vertelt dat ze blij / niet blij is omdat de handpop terug / niet terug in de kleuterklas is. Er kan ook verteld worden dat de kleuterleid(st)er het ook veel leuker vindt wanneer er niet zo veel lawaai is omdat ze / hij anders pijn aan haar oren heeft.

Bronnen

Eigen ervaringen tijdens de stageperiodes.
Varianten
/
Aandachtspunten


-         Het is heel belangrijk dat de kleuterleid(st)er de kleuterklaspop laat vertellen waarom hij lawaai niet leuk vindt, hoe hij zich voelt bij het feit dat de kleuters blijven lawaai maken.

-         Het is belangrijk dat de kleuterleid(st)er de kleuterklaspop niet laat terugkomen wanneer de kleuters lawaai blijven maken. De pop kan zeker meerdere dagen uit de kleuterklas gehaald worden.

-         Je gebruikt het best een handpop bij figurentheater aangezien de kleuterleid(st)er de pop dan makkelijker kan laten bewegen.

Hieronder kan u nalezen hoe u klaspop (lappenpop) of handpop zelf kan maken. Wij hebben dit aan de hand van 'Fien', 'Tim' en 'juf Leen' gedaan maar u kan dit ook perfect als basis gebruiken om zelf een klaspop (lappenpop) of handpop te maken naargelang je eigen creativiteit.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten